fredag 6. april 2012

Grov pizzabunn


450 gr havremel, blå jyttemel, grov semper og fin semper
50 gr gjær el 1 pose tørrgjær
1 ss fiberhusk
1 glass kaldt vann
1 ts salt
3 ts oregano
1 dl olivenolje
3 dl 40 gr varmt vann


Start med å lage havremel: glutenfri havregryn i en kjøkkenmaskin. Kjør det så det blir mel av det. Kan være lurt å lage litt ekstra med det samme og oppbevare det i en tett boks. Havremel kan brukes til så mangt.

Mål opp melet. Det skal være 450 gr tilsammen. Jeg starter med havremel på en vekt, fyller på med jytte og grov semper, og topper det med fint mel. Dat kan være ca halvt om halvt med fint og grovt. Altså bruker jeg mest fint mel.

Ha i tørrgjæren om du bruker det, saltet og oregano. Glutenfritt mel kan ofte kjennes smakløst, derfor bruker jeg pizzakrydder også i selve deigen.


Fyll et glass med kaldt vann.

Rør ut 1 ss fiberhusk i vannet. Rør godt ut alle klumper.



Fiberhusk ser slik ut, og det kjøper du på dagligvare og helsekost.
Etter ca 5 min, har det blitt gele i glasset.


Grov og fin semper



Hell fiberhuskgelen, olivenoljen og 3 dl lunka vann i melblandingen og rør.


Deigen skal være veldig klissete, ser du hvor hånden min er ? Du kan ha litt mer mel i, men konsistensen bør være slik som på bildet. Bruk en skje el kniv til å skrape deigen av hånden.



Legg en plastpose over og deretter et klede og sett til heving ca 30 min.


Smør hendene inn i masse olivenolje og trykk deigen utover bakeplaten. Du trenger ikke elte deigen noe før du gjør dette. Bare bruk hendene og trykk utover, eller som jeg, bruk et lite minikjevle innsmurt i olje, og jobb deigen godt utover. Denne deigen vil du ikke klare å kjevle ut på "vanlig'"vis.


Topp med det pizzafyllet du liker, her er det brukt karbonadedeig, løk, hvitløk, pizzasaus og knuste chiafrø. Til topping er det ost og stekt bacon.



Ferdig !!!

2 kommentarer:

  1. Her var det mye herlige oppskrifter! Må nok prøve ut et par når jeg skal se hvordan det er å leve glutenfritt i forbindelse med ernæringsstudier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hyggelig å høre :) Glutenfritt er nok noe smaksløkene må vennes til synest jeg, er litt annerledes smak på bakervarene enn "vanlig" mat, men etterhvert merkes ikke forskjellen. Jeg MÅ ikke spise GF men gjør et likevel :)

      Slett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...