torsdag 13. september 2012

Skipskjeks

Jeg fikk en oppskrift på skipskjeks av min vennine Solfrid. Og jeg måtte selvsagt prøve å lage de glutenfrie. Så enkelt og så godt. Minner mye om smaken på julemenner.
Disse er nydelige med smør og ost på, og perfekte som skolemat for matleie barn (og voksne)


Etter å ha bakt glutenfritt en stund, skjønner jeg at glutenfrie deiger trenger smak og krydder for å bli god. Derfor har jeg tilsatt mandelekstrakt også i denne deigen. Det skal egentlig ikke være, men er kjempegodt i disse kjeksene.




1 dl smeltet smør
2 dl xylitol (sukker)
2 dl kulturmelk
1 ss hjortesalt
2 ts mandelekstrakt
1 egg
ca 8 dl mel





Smelt smør, og bland smeøret og xylitolen





Ha i kulturmelk, mandel og hjortesalt





Ha i egget




Ca 8 dl mel. Jeg bruker som regel dette fra semper





Deigen vil "sette" seg litt. Så vær forsiktig med melet på slutten, vent gjerne noen minutter før du har i alt. Det kan fort bli for mye mel og da blir kjeksene tørre.




Kjevle ut og stikk ut figurer eller rundinger. Her har jeg brukt en skål med litt skarpe kanter. Den er 10 cm i diam.





Ca så tykk må leiven være




Dette ble 14 stk.
Prikk kakene med en gaffel





Stek de midt i ovnen på 175 gr i ca 15 min. De skal ikke bli brune, bare fint gylne i kantene




Server med smør og ost,  supergodt med melk til :)



1 kommentar:

  1. Hei, har du kunnet delt den originale oppskriften på skipskjeks fra din venninne Solfrid? Mvh O. Sulebakk

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...