søndag 28. oktober 2012

Flatbrød

 At det skulle være enkelt å bake flatbrød hadde jeg aldri forestilt meg, og glutenfrie attpåtil. Jeg ser for meg mamma som bruker alle kjøkkenbenkene, med leiver både her og der, i timesvis når jeg var barn. I etterkant har jeg da funnet ut at hun lagde MYE flatbrød når hun først bakte, det var defor inntrykket mitt var så voldsomt, men lager du en liten deig er det ingen sak, og faktisk ganske fort gjort. Se bare her :
 
 
 
 
 
 Du trenger få ingredienser, du har de nok allerede i kjøkkenskapene dine.
 
2,5 dl vann
1 ts salt (gjerne himalayasalt)
250 gr grovt glutenfritt mel
250 gr glutenfritt havremel  (SLIK kan du lage det selv)
 
 
 
Bland alle ingrediensene, gjerne i en mikser og bland det godt, ca 5 min.
 
 


Deigen er ganske kompakt




Del i passe store boller. Jeg laget flatbrødene litt små, så er det enklere for meg å kjevle ut. Bruk en bakematte og  MASSE glutenfritt grovt mel




Det beste er å bruke et riflete kjevle, da får du tynnere flatbrød. For at flatbrødene skal bli knasende og ikke myke, er det viktig at du kjevler så tynt som du bare klarer




Med en "lefsepinne" (aner ikke hva det egentlig heter) er det lett å løfte flatbrødet fra matten til takken. En slik pinne er lang, spiss, avrundet men samtidig litt flat. Din mamma eller bestemor har kansje en som kan lånes ?





Stek flatbrødet på sterk varme på takke, eller i tørr stekepanne, det tar bare en liten stund på hver side
Jeg bryr meg ikke så mye i formen på brødene (skal vel helst være helt runde) for jeg knekker de uansett for lagring.





Avkjøl på rist.
Holder seg fint i flere mnd, legg de feks i en pappeske uten lokk


Fantastisk godt til supper, brensnut, spekemat for å nevne noe


1 kommentar:

  1. Takk for god oppskrift. Veldig god fornøyd med resultatet.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...