lørdag 13. oktober 2012

Vaniljeboller

 Søte boller fyllt med vaniljekrem. En oppskrift jeg har fått av min svigerinne Annelie, og gjort den om til glutenfri og uten raffinert sukker.
 
 
 
 
 
100 gr soft
3 ss xylitol (eller sukker)
 
2 klyper himalayasalt
2 egg
2,5 dl melk
25 gr gjær for søt deig
8-9 dl glutenfritt fint mel (eller hvetemel)
 
 
 
 
 
 
Rør smør og sukker hvitt
 
 



Rør inn eggene




Ha i resten av ingrediensene og elt godt

Hev i 30-40 min




Del opp i leiver.
Kjevle ut hver leiv og legg på en ss vaniljekrem





Brett forsiktig deigen sammen til et knytte






Sett bollene på bakepapir med bretten ned.

Etterhev 30-40 min under klede




Stek midt i ovnen på 225 gr i 8-9 min




Når bollene er avkjølt pensler du med smeltet smør.......





.....og dypper de i xylitol eller sukker






Om du vil fryse bollene venter du med smør og sukker til de er tint og du skal spise de.
Velbekomme :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...