søndag 10. mars 2013

Fiberhusk

Når en baker glutenfritt bruker en av og til ingredienser som vi ikke har vert vandt til fra vanlig baking. Jeg mener fiberhusk er en slik ting, jeg hadde aldri hørt om det før vi gutten vår fikk cøliaki og ante ikke hva det var for noe når jeg las oppskrifter.
Nå bruker jeg det som en selvfølge når jeg baker pizza, boller, brød ol. Du kan naturligvis bruke det i vanlig "glutenholdig" bakst også for å øke fiberinnholdet.
Her kommer en liten forklaring:

Fiberhusk er knuste loppefrøskall.  Det er et vannoppløselig fiber, som har vist seg å etterlikne egenskapene til gluten, ved å binde sammen deigen.

Fiberhusk, eller bare husk (blir det også nemt som) gir større fiberinnhold i bakverk, som kansje er spesielt viktig når en lever på et glutenfritt kosthold. Nå kan du bake med fint mel, men likevel ha et høyt fiberinnhold.  Også viktig for bla diabetikere

Deigen får bedre heveevne, baksten holder bedre på fuktighet og holder seg friskere lengre.
Et problem med glutenfri bakst er at det ofte har lett for å smuldre seg, dette slipper du ved å tilføre litt husk.
Fiberhusk kan feks erstatte egg i sukkerbrød og pannekaker.
Husk er smakløst og uten farve.
Ingen karbohydrater for de som teller på det.
Fiberhusk suger til seg væske og blir som gele.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...