søndag 9. juni 2013

Reisebrev fra Kroatia fra et glutenfritt ståsted

Ja, da har vi endelig fått prøve Kroatia som feriested også.
En uke på øya Brac (uttales bratsj) utenfor Split. Etter bare en uke har vi nok ikke nok erfaring fra landet, men litt inntrykk fikk vi jo.
Først og fremst virker det som et veldig frodigt land, mye natur, fjell, blomster, trær osv. Vannet er krystallklart om enn litt kaldt på denne tiden. Litt hyling i det en går i vannet, men greit når en har vent seg til det. Vi ble advart på forhånd om kråkeboller i havet, så vi måtte bruke badesko. På stranden til vårt hotell var der ikke en eneste en, så det var bra.
Strendene består mye av rund hvit stein, men noen meter ut ble det sandgrunn.  Vil tro små barn som vil leke i sanden ikke har så mye glede av strendene her. På øya Brac er der en stor småsteinstrand som forandrer fasong etter vind, strømmer og tidevann. Vi var ikke der så jeg skal ikke skrive mer om den.

Hovedstaden på Brac heter Supetar, og det er den koseligste hovedstad vi noen gang har vert i. Små boder langs gatene (med utrolig hyggelige selgere, som ikke maste i det hele tatt, der fikk vi gå i fred å kikke på det vi ville uten kjøpepress), mye båter og små uterestauranger. Her fikk vi virkelig middelhavsfølelsen, no stress. Rusle rundt i fred og ro å spise italiensk is mmmm, det var et høydepunkt.

Hotellet vi bodde på heter Waterman supetrus resort. Et enormt hotellområde, med flere basseng, restauranger, privat strand rett ved siden av. Det tok litt tid å gjøre seg kjent, og det var ganske langt å gå mellom aktivitetene. Så, jeg vil ikke anbefale akkurat dette hotellet for bevegelsehemmende. Jeg har litt problemer med gåing og det ble litt for lange avtsander for meg.
Men hotellet var flott og ikke minst rent. Vet ikke om det er slik overalt, men vi tenkte ikke at det var noe mat vi måtte unngå. Spiste alt fra blåskjell, fisk, supper og salater og ingen ble syke denne gangen hvertfall.
Det glutenfrie utvalget var ikke stort, og merkingen av mat var rett og slett ikke til stede. Kokkene var flinke å steke på forespørsel, rent kjøtt, kylling osv til Alexander som har cøliaki. Men mye av maten er tilberedt i saus og den var aldri glutenfri. Det er viktig å vite at dette var erfaringene våre på dette hotellet, så det er sikkert ikke slik over hele Kroatia.
Til frukost var der ikke mye han kunne spise, egg var der hver dag (men det liker han sevlfølgelig ikke....) så han var faktisk til frukost bare en gang på hele turen. Det var heller ikke hver dag der var chips eller ris til lunsj og middag. Mye var frityrstekt og dermed ikke glutenfritt, pasta var der også mye av.
Betjeningen var ikke så flinke i engelsk, så noen ganger hadde jeg problemer med at de skjønte hva jeg ville. En gang jeg spurte kokken om hva en rett var, svarte han "I dont know" da sier det seg selv det ikke er så enkelt å spør om glutenfritt. Vi spiste bare på hotellet, så vi vet ikke hvordan det er å få seg glutenfri mat andre steder.
Vi hadde all inclusive, av drikkevarer var det lokal øl, rød og hvit vin og noen "veldig" lokale drikkevarer som luktet litt "merkelig". Ville du ha cognac, baileys eller lignende merkevarer måtte du betale, men prisen lå på 20-40 kuna pr glass, så det var ikke dyrt. (100 kuna er ca 100 kroner)

Matvarene på supermarkedene var vanskelig å tyde innholdet på, nesten ingenting var merket med engelsk eller annet språk vi kunne gjette oss til betydningen av, jeg tenker det må være vanskelig å finne glutenfri mat der. Jeg er glad vi ikke skulle kjøpe inn og lage middag selv, tror det hadde blitt enda vanskeligere enn å spise på hotellet.  Kroatisk er vanskelig å forstå. Men det var billig. Eksempler kan være 1/2 liter brus 6 kr, potetgull 15 kr, barberskum 22 kr, pk grønn te 10 kr, 1 gr safran 10 kr, 1 liter vodka 50 kr, gigantisk sjokoladeplate 15 kr

Oppsummeringen blir at vi gjerne reiser til Kroatia igjen, kansje en eller to uker senere (vi reiste 1 juni) så veret og varmen i sjø og basseng er mer stabilt. Men å reise med cøliaki var ikke enkelt.

NB!  På flyplassen i Split var der ingen kafe el lign, en liten disk med noen ferdig påsmurte rundstykker var alt. Så det kan være lurt å spise før du skal dit. Heldigvis hadde vi med noen norske kjeks som Alexander fikk spise.

Stranden ved hotellet. Ferjen til Split i bakgrunnen

Bryggen nedenfor en av restaurangene

Hoppeputer. Trøbåter med sklie. 40 kuna pr time

Leketøy for store og små

Liten "kirke" med alter inni på hotellområdet

Et av bassengene

Bungalowen vår. Det hører med en liten historie til denne. Vi hadde bestilt en 3 romsleilighet. Da vi ankom hotellet på kvelden i mørket og sto utenfor resepsjonen med bagasjen vår, kom der en fyr og ville kjøre oss til rommet med golfbilen sin. Vi hoppet på, og han kunne fortelle at vi skulle få bu i bungalowen hans, han var hotelleierens sønn. Han hadde ryddet eiendelene deres i et rom og låst. Her var barneleker, klistremerker på dørene osv, tydelig at her budde privatfolk. Stor stue med hjørnesofa, spisestue, fullt utstyrt kjøkken, 2 soverom med hvert sitt bad, 2 pusekatter på trammen, bakgård. Hvorfor akkurat vi fikk denne er det ingen som vet.....