lørdag 23. november 2013

Julemenn



Det finnes mange varianter av julemenner. Denne er av den myke sorten, deilige med et glas melk til, eller tilogmed med smør og hvitost, ja alt går an...


Julemenner er enkelt å lage, det er få ingredienser og som julekaker flest er det ingen heving og korte steketider.

Denne oppskriften kommer fra min storebror Svein Tore, bare at jeg bruker glutenfritt mel og han bruker hvetemel.

Sett først ovnen på 200 gr.


Du trenger:

500 gr glutenfritt mel (semper bruker jeg)
300 gr sukker
2 ts hjortesalt
6 ss smør

1 dl vann
1 dl melk


Jeg halverer denne oppskriften og det blir da ca 4 stekebrett med julemenn.


Sikt mel i en bolle, ha i sukker, hjortesalt og smør. Smuldre dette sammen, og ha deretter i vann og melk, bland det godt sammen så du får samlet deigen





Du kan gjerne legge deigen i en pose i kjøleskapet om du ikke skal bake med en gang.

Kjevle ut deigen, bruk mel når du kjevler, også veldig lurt å bruke en bakematte, så slipper du at julemennene henger fast. Jeg bruker en liten spatel til å løsne kakene fra underlaget.
Trykk ut med de formene du har. Her er Aurora i sving og hjelper til







Stek kakene midt i ovnen på 200 gr i 6-7 min.


4 kommentarer:

  1. Knall gode julamenn, prøvde den i dag, å det blir nok den oppskriftå framøve;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempekoselig å høre, takk for tilbakemelding 😃

      Slett
  2. Er ikke så veldig glad i julemenn , men dissa va nauta gode. He du nåken gong prøvd å bake "Sunnmørslefse" glutenfri?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig 😃 jeg har en «gamletante» som lager gode gf tynnelefser, men har aldri prøvd å lage selv 😬

      Slett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...