onsdag 24. september 2014

Gelekake



En "gammel" klassiker av en kake. En kake jeg husker min mormor brukte å lage, og som jeg har gjenoppdaget etter jeg ble voksen. Passer både store og små, og i alle anledninger.

Du trenger:
1 sukkerbunn ( feks DENNE )
3 pk valgfri gele (jeg bruker ofte jordbærgele)
vaniljekrem (gjerne hjemmelaget, HER er en oppskrift som er enkel og rask)
fløtekrem (gjerne laktosefri)
frukt og bær til å pynte med NB ! Fersk kiwi og ananas sies det at man ikke skal ha i, da stivner ikke geleen.


Det første du må gjøre er å lage geleen. Lag gjerne med 5 dl vann, ha i geleen, rør til alt er oppløst og ha i 1 l kaldt vann. (3 pk gele a 5 dl)  Da går prosessen med å stivne fortere. Jeg setter også pannen i fryseren for at det skal gå fortere, da tar det et par timer til jeg kan begynne å jobbe med den.

Geleen skal være halvstiv når du skal bruke den. Er den stiv får du den ikke utover og er den flytende renner den ut av formen.

Bruk en springform som er hakket større enn den du stekte sukkerbrødet i.

Start med å legge et tynt lag gele i bunnen av springformen. Dytt den godt ut i kantene.




Bruk de bær og frukter du liker og legg opp på geleen. Husk at den siden du legger ned mot bordet blir den siden som blir opp på kaken. Her er jordbær, blåbær og røde druer.




Del kakebunnen i 2 og legg ene halven opp på bærene. Dynk kakebunnen med fruktsaft, juice eller melk som jeg bruker.




Pisk fløtekrem og ha i en sprøytepose med stor tipp. Lag en dik, for å stoppe fyllet i å flyte utover.




Bland vaniljekrem med litt krem og legg på kakebunnen. Det er også veldig godt å legge frukter opp på nå, feks hermetiske mandariner.




Legg den andre kakebunnen opp på. Dynk igjen.




Bruk en skje el lign og dytt gele rundt kanten. Bruk en kniv og dytt i geleen for å få bort luftbobler. Her går det mer gele enn du tror. Ofte blir kakebunnen litt høyere enn formen, det har ikke noe å si.




Sett kaken i kjøleskapet til geleen har stivnet, gjerne natten over.

Snu formen opp ned på det kakefatet du vil bruke. Let frem hårfønen og gå rundt kanten på formen med varm luft. Da smelter geleen litt og slipper formen, uten å bruke kniv og varme håndklær. Kanskje fler bruker dette, men etter jeg kom på dette er det utrolig lett å få fin kake.

Når du har fjernet ringen, gjør du det samme med bunnen. Bare pass på å ikke hold for lenge på en plass, så geleen blir flytende.







1 kommentar:

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...