onsdag 24. juni 2015

Vanilje cookies/kjeks


Sprø fine vaniljekjeks

200 gr meierismør
200 gr sukker

1 egg
400 gr fint mel
1 vaniljestang


Rør smør og sukker hvitt




Del vaniljestangen i to med en skarp kniv og bruk kniven til å skrape ut frøene som ligger i vaniljebelgen. Det er frøene du skal bruke her




Ha i vaniljen og egget og rør godt




Tilsett melet. IKKE ha i mer mel, deigen skal være løs




Skrap deien over i en plastpose eller pakk den i plastfolie. Legg deigen i kjøleskapet minst 1 time, men den kan gjerne ligge lenger. Den kan også frysest til senere bruk




Sett ovnen på 180 gr.

Kjevle ut leiven med mye mel, gjerne på en silikonmatte som her




Stikk ut i de former du vil. Deigen kan være litt vanskelig å jobbe med, den er ikke så god å flytte rundt, så stikk ut kakene der den ligger, og bruk en spatel til å løfte kakene over på platen.
De skal ikke være så tykke, da blir de ikke sprø.








Stek midt i ovnen i 6-7 min.
Avkjøl på platen før du flytter på kjeksene





Spis de naturell eller pynt med marsipan, sukkerpasta, fondant el melisglasur.

PS: deigen kan frysest rå, tines og så bakes ut vanlig



5 kommentarer:

  1. Disse kjeksene så gode ut. Tusen takk for en kjekk blogg du har. Jeg har brukt litt tid her de siste dagene. Mye gode oppskrifter og mye gode tips. Dattera mi på 11år har nettopp fått Cøliaki og jeg ønsker at vi skal ete mye den samme maten hele familien.

    SvarSlett
  2. Tusen takk begge to. Alltid hyggelig å høre at det jeg gjør inn på her for vår egen familie også faller i smak hos andre :) Her i huset er det bare vår sønn på 16 år som har cøliaki,men jeg lager all mat glutenfri, da slipper han å føle seg "utenfor" og det er enklere for meg som står for matlagingen. Ps: disse kjeksene forsvinner omtrent før jeg får de i krukker ;)

    SvarSlett
  3. Hvordan blir kjeksene om man fryser de 😊?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, det har jeg faktisk aldri prøvd, gi gjerne tilbakemelding hvordan det går dersom du prøver ☺️

      Slett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...